Interviu cu domnul Dr. Dragoș Davițoiu, managerul spitalului clinic de urgență Sfântul Pantelimon

”Echipa medicală trebuie să aibă acces la tehnologie nouă, la aparatură, la medicamente, la formare profesională! Altfel nu poți să ceri spitalului să ofere pacienților servicii de calitate!”

A preluat conducerea Spitalului Clinic de Urgență ”Sf. Pantelimon” în urmă cu aproape trei ani. A găsit o instituție cu arierate de peste 12 milioane lei și, în urma unui plan de management financiar foarte restrictiv, dar eficient, a reușit să aducă datoriile spitalului la zero. Dr. Dragoș Davițoiu consideră că principalul rol al unui manager de spital este să se asigure că personalul medical are tot ceea ce îi trebuie pentru a-și practica profesia în condiții demne, la standarde moderne, în beneficiul pacienților. Pentru că o instituție medicală de calitate este aceea în care bolnavului i se oferă tot ceea ce este necesar pentru ameliorarea stării sale de sănătate. Poate tocmai datorită acestui crez, singurul obiect care se află pe peretele biroului său – de altfel  de-a dreptul auster – este icoana Sfinților doctori fără de arginţi Cosma şi Damian…

Reporter: Din câte spitale de urgență sunt în București, de ce ar alege pacientul să vină la ”Sf. Pantelimon”? Ce oferă spitalul în mod special pentru pacienți?

Dr. Dragoș Davițoiu: În primul rând, vine pentru că este foarte accesibil. Spitalul este într-un cartier mare; deservește un bazin populațional de aproximativ 400.000 de oameni, dacă luăm în calcul și comunele limitrofe Bucureștiului. Iar accesibilitatea devine foarte importantă, căci dacă apare o urgență medicală, te duci unde îți e mai aproape. Ca să aveți o imagine mai clară, în zilele cele mai ușoare, la UPU se prezintă, în medie, 200 de urgențe. În zilele foarte aglomerate ajungem și la 400 – 500 de urgențe!

În al doilea rând, este un spital cu un corp medical de calitate, ”călit în lupte grele”, să zic așa, cu practică semnificativă în medicina de urgență. În opinia mea, experiența medicinei de urgență este fundamentală în formarea oricărui profesionist al sănătății. Când pacientul este unul cronic, te gândești, mai consulți un confrate, mai încerci un tratament… În schimb, urgența trebuie rezolvată, atunci, pe loc: ești tu cu bolnavul, singur și trebuie să faci ceva imediat. Iar acesta este un mare atuu al spitalului: un corp de profesioniști ai sănătății foarte antrenați, care pot să rezolve în timp util orice situație de urgență.

Și nu în ultimul rând, este vorba de condițiile materiale pe care le punem la dispoziția pacientului. Corpul medical trebuie și el sprijinit, în sensul că trebuie să aibă acces la tehnologie nouă, la aparatură, la medicamente, molecule de ultimă generație, la formare profesională. Tot ceea ce te face, ca profesionist, să fii în rând cu lumea – și mă refer la lumea civilizată a medicinei europene și nu numai. Și aici administrația și sindicatul au un rol foarte important pentru că pot încerca să găsească surse noi de finanțare, sponsorizări, direcții noi de dezvoltare. Aici intervine rolul nostru, al managementului spitalului, să-i ajutăm pe acești profesioniști ai sănătății să-și facă meseria în condițiile cele mai bune.

Reporter: În calitate de manager al spitalului, aveți aproape trei ani de mandat. În toată această perioadă, ce ați trece la ”obiective realizate” și ce ați trece la ”de realizat în continuare”?

Dr. Dragoș Davițoiu: În primul rând, am redresat complet situația financiară a spitalului, care era deplorabilă la începutul mandatului meu. Am început cu un minus de aproape 12 milioane lei, iar acum suntem cei mai buni platnici! Plătim facturile în termen, la zi, spitalul nu mai are datorii, nu mai are absolut nicio problemă financiară. A fost foarte greu, imaginati-vă că spitalul a vândut inclusiv sticle și borcane goale, dar ușor-ușor ne-am pus pe picioare. Am reușit cu ajutorul colegilor care au înțeles că trecem o perioadă grea, că trebuie să strângem un pic din dinți, și ne va fi bine. Și, bineînțeles, realizând contractul cu Casa de Sănătate, pe numărul de pacienți. Efectul acestei perioade, dincolo de latura financiară? Am realizat în spital o atmosferă de echipă, de grup unit și dependent de fiecare dintre membrii lui. Sigur că un spital de urgență funcționează într-o stare de tensiune permanentă, de aceea inevitabil mai apar mici asperități, mici conflicte, dar ele se rezolvă aici, între noi și mergem mai departe!

Tot la capitolul realizări aș trece tehnologia. Am reușit să găsim surse de finanțare și să dotăm spitalul cu tehnologie actuală, chiar de vârf în unele domenii. Sterilizarea, care era în pragul casării, acum este una nouă, la standardele cele mai înalte. Am reușit să aducem aparatură de înaltă performanță: încă un tomograf, ecografe, truse de laparoscopie și electrochirurgie de ultimă generație. Și pe lângă asta, reușim să aprovizionăm în mod curent și farmacia spitalului, și magazia cu medicamente, și să achiziționăm materialele absolut necesare pentru activitatea medicală.

Reporter: Ce vă propuneți, în continuare, pe perioada mandatului de manager?

Dr. Dragoș Davițoiu: Pe termen mediu, prima problemă a spitalului este lipsa de spațiu. Ne-ar mai trebui fie un corp nou de clădire, fie extinderi ale construcțiilor existente, pentru că suntem sufocați. Nu avem spațiu nici măcar pentru un cabinet pentru directorul medical, nu mai spun de o secție nouă! La început, acum mai bine de 70 de ani, spitalul a fost conceput pentru 700 de paturi. În prezent, cu toate noile normative care impun condiționalități suplimentare, reduc numărul de paturi, măresc circuitele, măresc spațiile tehnice etc., am rămas cu 520. Deci spațiul începe să ne sufoce; iar într-un spațiu limitat, restrâns, bineînțeles că apar și probleme cu infecțiile nozocomiale, cu aglomerația, sunt multe probleme care pleacă exact de la lipsa de spațiu!

Deocamdată, avem făcut un studiu de fezabilitate și suntem în faza în care căutăm finanțare, și la primărie, și la minister. Teren avem, am putea să ne dezvoltăm și pe lângă spital sau să supraînălțăm un corp de clădire. Sunt mai multe direcții, important este să le finanțăm.

În al doilea arând, ne propunem să extindem gama de servicii medicale. Noi suntem un spital de urgență și, ca spital de urgență, ar trebui să acoperim cam tot spectrul patologiei pacienților. Asta am și început să o facem, și o să continuăm. E dificil, în situația actuală, să înființăm secții pentru că nu avem spațiu. Dar vrem să dezvoltăm compartimente noi cu specialități deficitare – atât în București, cât și la nivelul spitalului nostru: chirurgie vasculară, urologie – am și angajat un medic urolog. Apoi ORL, oftalmologie care au doar câteva paturi în secții și care au un potențial foarte mare de dezvoltare – să le creștem spațiul și numărul de paturi și, implicit, numărul de bolnavi. Vrem să aducem un angiograf și să începem să facem cardiologie și chirurgie vasculară așa cum se face în secolul 21. Sunt multe proiecte; pe toate le-am trecut în planul anual de achiziții, pentru toate căutăm finanțare, încercăm să ne extindem un pic. Și bineînțeles, trebuie să pregătim resursa umană care să opereze cu această aparatură. Pentru că personalul medical nu este antrenat să o utilizeze, oamenii trebuie educați, trebuie trimiși la cursuri, la specializări – și aici sindicatul ne poate ajuta foarte mult. Finanțăm și noi, finanțează și ei, și toată lumea are de câștigat.

Reporter: Nu puteți să atrageți finanțări europene pentru acest obiectiv?

Dr. Dragoș Davițoiu: Chiar avem în derulare trei proiecte POCU pentru pregătirea resursei umane, pe câteva domenii – acolo unde au existat linii de finanțare și s-au aprobat proiecte – unul pentru ”Formarea specialiștilor implicați în furnizarea de servicii medicale pentru prevenția nașterii premature”; un al doilea vizează ”Nutriția clinică la pacientul oncologic” iar al treilea se referă la ”Diminuarea incidenței cancerului de col uterin prin îmbunătățirea competențelor profesionale ale personalului medical”. Și sunt bine finanțate, cu milioane de lei!  Managementul spitalului este implicat mai mult pe partea financiară, pentru că până vine rambursarea, spitalul suportă o serie de plăți, – avem niște provizioane, niște bani puși deoparte și ne permitem să-i ajutăm. Partea de muncă propriu-zisă este apanajul managerului de proiect și a echipei sale.

Reporter: Legat de funcționarea sistemului medical, în spațiul public sunt discuții contradictorii referitoare la ordonanța de urgență care modifică Legea sănătății și permite accesul spitalelor private la programele naționale de sănătate. Care este opinia dumneavoastră?

Dr. Dragoș Davițoiu: Programele naționale sunt gândite pentru finanțarea medicamentelor și a consumabilelor foarte scumpe, dar absolut necesare pentru tratamentul unor anumite categorii de patologii. Sunt, într-adevăr, patologii aferente programenlor naționale care nu reușesc să acopere, în sistemul public, necesarul pacienților. De exemplu, radioterapia. În sistemul public, dacă încerci să faci o programare, o vei obține peste șase luni, ceea ce pentru o patologie neoplazică este enorm. Deja nu mai are rost să discutăm despre tratament peste șase luni. Dacă, prin intrarea spitalelor private în programul național, pacientul va are acces în timp util la acest tratament, este absolut admirabil. Nu mai contează că este în regim public sau privat, iar coplata înțeleg că nu va exista. În aceste condiții, eu nu văd o problemă, în programele și în specialitățile aceastea, unde sistemul public e deficitar în a asigura tratamentul pacienților. Trebuie să vedem și normele de aplicare a ordonanței, să vedem cum ne afectează și pe noi, ca spital; deocamdată nu cred că ne vizează în mod deosebit pentru că program de infarct nu derulăm – nu avem angiograf; nici program de oncologie sau alte programe naționale de sănătate. Este greu, cred că nu a făcut – nici noi, nici altcineva – un studiu de impact al acestui act normativ! Dar pe măsură ce se va pune în practică, va apărea și impactul și atunci se va vedea dacă trebuie corectat ceva sau trebuie să rămână așa. Important este să existe un dialog și un feedback între decidenții de la nivel central, managerii de spitale, coordonatorii de programe din fiecare dintre aceste spitale și pacienți, pentru că la urma-urmei, ei sunt beneficiarii. Dacă există un dialog, orice asperitate se poate netezi și orice eroare se poate corecta.

Reporter: Conduceți un spital cu aproximativ 1000 de angajați și 800 de medici rezidenți. O parte dintre angajați sunt membri SANITAS. Cum colaborați, în calitate de manager, cu organizația sindicală?

Dr. Dragoș Davițoiu: Îmi place să cred că impecabil. De când am preluat mandatul, nu numai că nu am avut controverse sau discuții în contradictoriu, dar reușim să ne ajutăm. Și sindicatul ne ajută pe noi, și noi îi ajutăm în orice probleme care apar legat de relațiile de muncă. Atunci când este cazul, își reprezintă membrii, dar înțeleg și momentele în care apar greutăți adminstrative, cunosc legislația și știu exact ce putem și ce nu putem să facem pentru angajați și pentru spital. Salarizarea și sporurile se acordă legal. Oricât am vrea, trebuie să le acordăm conform legii. Suntem instituție medicală în subordinea ministerului și procentul acela de 30% pe ordonator principal de credite este foarte restrictiv. Ministerul este în ingrata situație de a împărți ”două paie la trei măgari”. Nici ei nu mai știu cum să facă. Și după ce sumele ajung la spital, ”paiul” trebuie împărțit la fel de ingrat, la angajați. Nu avem cum să facem altfel. Ca soluție, am hotărât – și părerea mea e că e o alegere bună – să menținem sporurile la minim, iar gărzile și sporurile de muncă suplimentară să le acordăm la maxim. Adică să stimulăm într-un fel munca.

(Interviu realizat de Luminița Ciocan)