INTERVIU CU DOMNUL ADRIAN IAURUM, ASISTENT ȘEF, PREȘEDINTE EXECUTIV AL ORGANIZAȚIEI SANITAS DIN SPITALUL CLINIC DE URGENȚĂ BUCUREȘTI

Toate mulțumirile colegilor mei care își fac datoria profesională exemplar, în spital și la Centrul de vaccinare, în lupta cu SARS-CoV-2

Reporter: Sunteți președintele executiv al organizației SANITAS din Spitalul Clinic de Urgență București. Câți membri aveți și cum funcționează ea?

Dl. Adrian Iaurum: Suntem, în prezent peste 1100 de membri de sindicat. La următoarea ședință de Birou Executiv vom valida și primirea în organizație a colegilor nou-veniți care au depus cerere de aderare și atunci vom ști exact numărul lor. Suntem, probabil, cel mai mare sindicat la nivel de unitate din țară, din domeniul sănătății, cu membri din toate categoriile profesionale de angajați din spital. Cred că atât numărul, cât și faptul că reprezentăm toate tipurile de salariați, înseamnă de fapt funcționalitatea și forța organizației noastre. Membrii noștri de sindicat sunt oameni responsabili și muncitori, dar pe de altă parte și revendicativi, ceea ce este foarte bine. Pentru că sindicat înseamnă și drepturi pe care ni le știm, ni le apărăm, dar și responsabilități. Împreună cu colegii mei, am luat parte și contiuăm să participăm activ la toate acțiunile propuse de Federația Sanitas sau de Uniunea Sanitas București, cu câți membri a fost nevoie. Dar sindicat nu înseamnă numai proteste și revendicări, ci și o comunicare constantă în interiorul și în exteriorul organizației. Și de aceea spun că am reușit să avem și să menținem un dialog foarte bun cu membrii de sindicat, dar și cu managementul spitalului, cu conducerea secțiilor, cu toți cei de care depinde buna funcționare a spitalului nostru.

Reporter: Vin membri tineri în organizație?

Dl. Adrian Iaurum: Media de vârstă a membrilor de sindicat în organizația noastră este, probabil, undeva la 40 de ani. Dintre cei care se angajează, în proporție de peste 50% se înscriu și în sindicat. Și aici intervine rolul nostru, al celor care conducem organizația, să discutăm cu fiecare în parte, să le explicăm rolul sindicatului și să le oferim posibilitatea să vină către noi. Sunt și nou-veniți care, odată angajați, întreabă dacă există organizație Sanitas și vin să completeze formularul de aderare, dar aceaștia sunt destul de puțini și nu cei tineri. Sunt cei care au mai lucrat în sistemul sanitar, spre exemplu ajung în spital prin transfer dintr-o altă unitate sanitară în care a fost membru Sanitas, știe ce presupune statutul de membru și vine către noi. În schimb, în cazul celor care se angajează direct de pe băncile școlii, debutanții, trebuie să mergem noi către ei, să le explicăm în primul rând ce înseamnă sindicatul, de ce este important să fii membru, cine este Sanitas… Mulți dintre ei nici nu știu despre sindicat decât lucruri vagi, doar ceea ce află, tangențial, de la televizor sau de pe rețelele de socializare.

Reporter: Care sunt principalele motive pentru care un angajat dorește să fie membru Sanitas?

Dl. Adrian Iaurum: În primul rând, pentru a avea o ”umbrelă”, să zicem, adică o mai bună protecție în fața angajatorului, în fața unor probleme în relațiile de muncă, cu care s-ar putea confrunta, voluntar sau involuntar. Sunt cazuri în care, la cererea membrului de sindicat, îl reprezentăm în comisiile de disciplină. În al doilea rând, asistența juridică gratuită pusă la dispoziție de Sanitas, dacă se ajunge la o astfel de situație, în care membrul nostru de sindicat este acuzat că a exercitat un act medical din culpă și a a dus prejudicii pacienților sau altor persoane. Un alt motiv poate fi și faptul că Sanitas le oferă o informare corectă și directă despre toate deciziile luate la nivelul spitalului, referitoare la activitatea profesională de zi cu zi, la condițiile de muncă, la tot ceea ce ar putea avea impact asupra lor ca angajați. Și nu în ultimul rând, există anumite avantaje de care beneficiază numai membrii Sanitas, de exemplu ajutoare sociale pentru cei aflați în situații dificile, așa cum sunt ele clar stabilite în statutul și în regulamentele organizației noastre. Au fost – și cu siguranță, vor mai fi – proiecte derulate de Uniunea Sanitas București sau de federație, prin care s-a sigurat participarea gratuită la cursuri de formare profesională pentru diverse categorii de angajați, la care au participat numai cei care aveau și calitatea de membru de sindicat, deci există multe motive pentru care colegii noștri din spital decid că este bine să faci parte din Sanitas!

Reporter: În vara anului 2020 ați negociat și ați semnat un nou Contract colectiv de muncă la nivelul spitalului. Ce ați obținut pentru angajați, prin acest contract?

Dl. Adrian Iaurum: De la început trebuie să precizez că eu am două mandate în board-ul de conducere al sindicatului, și nici pe parcursul lor, dar nici în anii anteriori, nu cunosc să fi fost vreodată un vid, să nu fi existat un contract colectiv de muncă (CCM) valabil la nivelul unității. Consider că un astfel de document reprezintă o stare de normalitate în orice instituție, pentru reglementează clar relațiile de muncă între angajator și angajat, cu drepturi și obligații de ambele părți, inclusiv cele care sunt valabile exclusiv în organizația respectivă, evident în limitele legii.

Încă o precizare foarte importantă, Spitalul Clinic de Urgență București este o instituție sanitară publică și, drept urmare, prin CCM nu se pot negocia salarizarea, sporurile, indemnizația de hrană sau alte drepturi salariale ale personalului, pentru care există legi distincte. Așadar în cazul nostru, ca și al tuturor instituțiilor medicale publice, aceste subiecte sunt clar stabilite prin legea salarizării personalului bugetar, prin regulamentele de sporuri și prin alte acte normative adoptate și nivel național.

Ce am obținut prin contractul colectiv la nivel de spital? Printre principalele avantaje sunt că se acordă zile libere plătite pentru anumite evenimente familiale, spre exemplu căsătorie, deces, nașterea copilului. Apoi zile de concediu suplimentare față de cele prevăzute în legislația generală a muncii, și nu sunt puține pentru unele categorii de personal care lucrează în condiții de expunere la riscuri mari. Am negociat și zile de educație medicală continuă platite – 10 zile pe an pentru tot personalul. Am cuprins și un Regulament de acordare  a voucherelor de vacanță pe care l-am semnat cu angajatorul. Deci sunt drepturi pe care le-am obținut și de care beneficiază numai angajații din spitalul nostru.

Reporter: Avem deja mai bine de un an de la apariția primului caz de COVID în România. Așa cum i-ați simțit pe membri, care au fost principalele probleme pe care le-au resimțit de când s-a declanșat criza?

Dl. Adrian Iaurum: Totul a plecat de la faptul că ne-am confruntat cu ceva nou și total necunoscut. Atunci, la început, a fost teama. În timp, ne-am obișnuit și cu echipamentele de protecție, și cu activitatea în combinezoane, și cu pacienții cu risc de Covid, și cu frica de a nu duce virusul acasă, la familii, și cu tot ce înseamnă să lucrezi sub presiune în plină criză epidemiologică gravă. Apoi au fost volumul de muncă în condițiile unei lipse acute de personal, lipsa de materiale și echipamente de protecție mai ales în perioada de început, starea continuă de stres. Interacțiunea cu pacientul, fie el Covid sau non-Covid a fost, de asemenea, o provocare, căci până la urmă, acesta nu mai vede o față umană, vede un astronaut, îmbrăcat în combinezon, cu ochelari, cu mască…

Și nu în ultimul rând, partea financiară. Aceasta e o mare problemă, pentru că mult timp, până la sfârșitul anului 2020, în Spitalul de Urgență București au fost cele mai mici venituri din sistemul sanitar românesc. Adică nicăieri în România nu se câștiga mai puțin decât aici! Și asta din cauza legislației proaste făcute de legiuitorii României. Pe de o parte din cauza Legii salarizării nr. 153/2017, din cauza Regulamentului de sporuri și, pe de altă parte, din cauza limitării resurselor financiare cauzate de statutul spitalului nostru de unitate sanitară subordonată Ministerului Sănătății. Deci sunt trei factori decisivi în stabilirea salarizării personalului și cumulul acestora a dus ca în spitalele subordonate Ministerului Sănătății să se câștige cel mai puțin din tot sistemul. Iar dacă alte spitale aflate în aceeași situație ierarhică au mai găsit ”o portiță” și au acordat unele sporuri în plus, pentru a compensa salariile de bază mici, la noi a fost cu neputință, fiind finanțare doar din sursele externe.

Reporter: La Spitalul Clinic de Urgență București funcționează unul dintre primele centre de vaccinare antiCovid-19 deschise în București. ?

Dl. Adrian Iaurum: La Spitalul Clinic de Urgență București funcționează unul dintre primele centre de vaccinare antiCovid-19 deschise în capitală. Toți colegii mei care au optat să lucreze acolo sunt foarte conștienți de necesitatea funcționării în bune condiții. Gândiți-vă că cei care vin să se vaccineze au și așa destule motive de emoție: este vorba de primul instrument de prevenire a îmbolnăvirii cu un virus care ne-a închis, practic, societatea de mai bine de 12 luni, discuțiile din spațiul public pro- și anti-vaccinare sunt extrem de aprinse iar posibilele reacții adverse la vaccin depind foarte mult de la persoană la persoană. De aceea, cel puțin procedura propriu-zisă trebuie să meargă fără perfect, pentru a nu mai induce emoții suplimentare. Toate mulțumirile pentru echipele care lucrează în punctele de vaccinare din centru și care fac posibilă activitatea cu toate componentele ei, fără sincope, de la zona de intrare și triaj până la zona de supraveghere post-vaccinare.

(A consemnat Luminița Ciocan)

Biroul Executiv al Sindicatului Sanitas din Spitalul Clinic de Urgență București

Viorel Husanu, președinte
Adrian Iaurum, președinte executiv
Nicolae Tudorache, vicepreședinte
Dorel Butoi, vicepreședinte
Cristina Șerban, secretar general
Ionel Burlacu, șef Comisie cenzori