După o mulțime de demersuri și presiuni ale federației, colegii noștri au dreptul să se angajeze pe locurile de muncă în care au lucrat în starea de alertă!

Criza sanitară generată de pandemia de Covid-19 a accentuat lipsa de personal calificat din Sănătate și Asistență socială din România. Speriate de riscul de colaps care amenința cele două sisteme, autoritățile au adoptat, în mai 2020, Legea nr. 55/2020 care a permis angajarea pe perioadă determinată a personalului calificat. În acest fel, legea a dat ”o gură de aer” instituțiilor care aveau nevoie urgentă de medici, asistenți medicali și personal auxiliar, în special în secțiile ATI, în cele COVID, în DSP-uri, în serviciile județene de ambulanță etc.

Au fost foarte mulți colegi care au înțeles situația excepțională prin care trece întreaga societate românească și s-au angajat pe perioada stării de alertă, considerând că este o datorie profesională și morală să contribuie în acest fel la lupta împotriva coronavirusului SARS-CoV-2. Angajarea lor s-a făcut în baza unor contracte individuale de muncă pe perioadă determinată, contracte care expiră, conform Legii 55/2020, în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.

Încă din primăvara anului trecut, Federația SANITAS a atras atenția autorităților că, la finalul stării de alertă, trebuie să existe o soluție legală pentru ca personalul calificat angajat în pandemie să poată să-și continue activitatea. ”Consider că personalul medical angajat pe perioadă determinată, în condițiile Legii 55/2020, care lucrează cu pacienți COVID de mai bine de un an, a făcut cu prisosință dovada abilităților și cunoștințelor în domeniile lor.  Nu știu dacă vreun examen de angajare, fie el scris sau practic, poate să probeze mai clar competențele și conștiința profesională a acestor oameni. Spitalele au nevoie și în continuare de personal calificat iar experiența dobândită de colegii noștri în perioada stării de urgență și de alertă reprezintă un beneficiu major pe care instituțiile medicale nu ar trebui să-l piardă. De aceea, considerăm că este o obligație a autorităților să găsească o soluție legală pentru ca acești colegi să-și continue activitatea pe posturile pe care au fost angajați iar contractele lor de muncă să devină valabile pe perioadă nedeterminată. În consecință noi, federația, vom sprijini orice demers al autorităților în acest sens” a declarat la acel moment Leonard Bărăscu, președintele Federației SANITAS.

14 mai 2021 – Federația SANITAS din România solicită public autorităților să găsească soluția legală prin care personalul medical și auxiliar care a fost angajat în instituții sanitare publice (spitale, servicii județene de ambulanță, DSP-uri) pe perioada stării de alertă să-și desfășoare în continuare activitatea profesională pe posturile respective, în baza unor contracte de muncă pe perioadă nedeterminată.

18 iunie 2021 – Federația Sanitas transmite Ministerului Sănătății o serie de propuneri privind adoptarea unei ordonanțe de urgență pentru reglementarea statutului personalului care a fost încadrat pe perioadă determinată în perioada stării de alertă.

23 iunie 2021 – În cadrul dezbaterii publice  organizată de Ministerul Administrației și Internelor pe tema mai multor proiecte de acte normative, reprezentanții Sanitas împreună cu colegii de la Uniunea Națională a Sindicatelor Asistenților Medicali din Serviciul de Ambulanță solicită menținerea în sistem a salariaților angajați în perioada pandemiei.

25 iunie 2021 – Federația Sanitas susține, în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la  Ministerului Sănătății, avizarea proiectului de Ordonanţă de urgenţă privind reglementarea statutului personalului contractual care în perioada stării de alertă a fost încadrat pe perioadă determinată.

6 iulie 2021 – În cadrul întâlnirii cu ministrul Sănătății, dr. Ioana Mihăilă și cu secretarul de stat dr. Levente Vass, Federația Sanitas susține adoptarea în regim de urgență a O.U.G. privind reglementarea statutului personalului contractual care în perioada stării de alertă a fost încadrat pe perioadă determinată.

7 decembrie 2021 – Federația Sanitas transmite grupurilor parlamentare din Senatul României propunerea de adoptare a unei legi care să reglementeze situația personalului care a fost încadrat pe perioadă determinată în perioada stării de alertă

12 februarie 2022 – Proiectul de Lege privind reglementarea statutului personalului contractual care, în perioada stării de alertă, a fost încadrat pe perioadă determinată este adoptat de Senat și apoi transmis către Camera Deputaților, aceasta din urmă având calitatea de cameră decizională. Federația Sanitas intensifică presiunile în spațiul public pentru a urgenta procedurile de adoptare, ținând cont de semnalele publice din ce în ce mai clare care anunță încheierea stării de alertă.

16 februarie 2022 – În cadrul întâlnirii reprezentanților Biroului Operativ al Federației Sanitas cu prof. univ. dr. Alexandru Rafila, ministrul sănătății, se discută din nou problema urgentării adoptării legii care va permite personalului angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată să-și continue activitatea și după încheierea stării de alertă.

1 martie 2022 – Proiectul de Lege privind reglementarea statutului personalului contractual care, în perioada stării de alertă, a fost încadrat pe perioadă determinată intră pe ordinea de zi a ședinței din plenul Camerei Deputaților. La solicitarea Sanitas și cu sprijinul domnilor deputați Florin Buicu și Adrian Solomon, inițiatori ai proiectului legislativ, au fost introduși în textul proiectului și salariații din asistența socială, pe lângă cei din Sănătate, DSP-uri și Ambulanță.

2 martie 2022 –  Din păcate, interese politice de ultim moment retrimit proiectul de lege pentru analiză la comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților.

7 martie 2022 – Federația SANITAS cere public urgentarea dezbaterii în plenul Camerei Deputaților a proiectului Legii privind reglementarea statutului personalului contractual încadrat pe perioadă determinată în perioada stării de alertă. Nu este cazul ca autoritățile să se joace cu locurile de muncă ale celor care, în pandemie, au făcut totul pentru a salva cât mai mulți pacienți infectați cu SARS-CoV-2!

8 martie 2022 – Plenul Camerei Deputaților adoptă Legea privind reglementarea statutului personalului contractual care, în perioada stării de alertă a fost angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată. Federația SANITAS continuă presiunile pentru ca legea să fie promulgată de președintele României.

28 martie 2022 – Legea nr. 70/2022 care permite colegilor noștri angajați cu contract de muncă pe perioadă determinată în perioada stării de urgență și de alertă a fost promulgată și trimisă spre publicare la Monitorul Oficial.

13 aprilie 2022 – Se afișează pe site-ul Ministerului Sănătății Regulamentul de organizare și desfășurare a examenului pentru ocuparea posturilor pe perioadă nedeterminată.

14 aprilie 2022 – Federația SANITAS trimite Ministerului Sănătății propuneri de modificare și completare a Regulamentului. Principala completare adoptată este introducerea reprezentantului sindicatului reprezentativ în comisia de examen și cea de soluționare a contestațiilor.

21 aprilie 2022 – Se publică Ordinul nr. 1168/15 aprilie 2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare și desfășurare a examenului pentru ocuparea posturilor pe perioadă nedeterminată, pentru personalul care a ocupat fără concurs posturi de execuție, pe perioadă determinată, în perioada stării de alertă sau a situațiilor de risc epidemiologic și biologic.

Colegii care au fost angajați în perioada pandemiei cu contracte de muncă pe perioadă determinată se pregătesc acum pentru examenul care le va permite să-și ocupe postul pe perioadă nedeterminată. Le dorim mult succes!