INTERVIU CU DOMNUL VIOREL HUSANU, PRESEDINTE AL U.S.S.B.
”Niciun contract individual de munca din institutiile publice de Sanatate nu poate avea prevederi contrare sau inferioare celor din contractul colectiv de munca!”
Reporter: În septembrie, Federaţia Sanitas a anunţat încheierea unui nou contract colectiv de muncă la nivel de sector public Sănătate cu partenerul Ministerul Sănătăţii. Ce aduce nou pentru angajaţii din sistemul public de sănătate acest nou contract colectiv?
Viorel Huşanu: Contractul colectiv de muncă la nivelul sectorului bugetar Sănătate este un contract pe care l-am aşteptat cu nerăbdare de aproximativ doi ani. Atunci a început negocierea, însă ea s-a blocat pe parcurs la subiectul zile de concediu. Sanitas negociază acest capitol la fiecare contract de muncă din ultimii 30 de ani, obţinând un număr de zile suplimentare de concediu pentru cei pe care îi reprezentăm. De data aceasta, guvernul ne-a făcut o surpriză: a invocat o HG nr. 250 din 1992 din cauza căreia nu poate fi de acord cu acordarea zilelor în cauză. Am reuşit până la urmă să depăşim acest moment, deoarece Hotărârea de guvern a fost modificată printr-o ordonanţă care prevede că, în funcţie de vechimea în câmpul muncii, salariaţii pot beneficia de până la 38 de zile de concediu efectiv, noi urmând ca prin contractele colective de muncă să suplimentăm aceste zile cu sporuri în zilele de libere pentru condiţii de periculozitate. Ca să fiu mai clar, de exemplu se prelungeşte această perioadă de 38 de zile cu încă o perioadă de 8 zile pentru munca în bloc operator, în ATI sau în UPU. Deci fiecare salariat, pe lângă cele 38 de zile va mai avea între o zi şi 10 zile suplimentare la concediul de odihnă. Până nu a apărut această schimbare legislativă, Ministerul Sănătăţii a refuzat finalizarea negocierilor şi semnarea contractului colectiv de muncă la nivelul sectorului Sănătate.
Rep: În Bucureşti sunt spitale aflate în subordinea A.S.S.M.B. şi spitale subordonate Ministerului Snătăţii. Nu apar diferenţe de drepturi, ţinând cont că există câte un contract colectiv de muncă în vigoare pentru fiecare categorie de instituţii?
Viorel Huşanu: La Bucureşti reuşisem încă dn toamna anului 2022 să semnăm un contract colectiv de muncă valabil la nivel de grup de unităţi subordonate ASSMB, deci acoperitor pentru cel puţin jumătate din spitalele Capitalei. Da, în lipsa unui contract similar şi pentru instituţiile sanitare aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii, puteau să apară situaţii în care angajaţii unui spital aflat în coordonarea ASSMB-ului puteau beneficia de prevederi mai favorabile decât cei dintr-un spital subordonat Ministerului Sănătăţii. Şi angajaţii ar fi putut spune că este o inechitate, din moment ce toţi îşi desfăşurau activitatea pe raza municipiului Bucureşti. Odată cu acest contract la nivel de sector de activitate, absolut toate unităţile bucureştene sunt acoperite cam de aceleaşi prevederi. Trebuie să precizez şi că cele două contracte colective stabilesc drepturi garantate salariaţilor şi obligaţii privind: încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncă; măsurile de sănătate şi securitate în muncă; timpul de muncă şi timpul de odihnă; formarea şi perfecţionarea profesională; alte măsuri de protecţie salarială şi socială a membrilor organizaţiilor sindicale etc. Aceste clauze negociate prin contractele colective de muncă, devin drepturi minime şi obligatorii pentru toate contractele individuale de muncă de la toţi angajatorii, astfel că niciun contract individual de muncă nu poate conţine drepturi inferioare celor negociate de către Sanitas. Nimic nu împiedică organizaţiile de bază să negocieze în contractele colective de muncă la nvelul unităţii şi alte prevederi mai favorabile salariaţilor de acolo.
Ca şi prevederi favorabile pentru membrii noştri, existente în actualele CCM-uri, aş menţiona: în cazul apariţiei unor posturi vacante în unitate, mai ales în această perioadă când posturile sunt blocate, salariaţii au dreptul să solicite conducerii unităţii redistribuirea lor pe aceste posturi bineînţeles, în concordanţă cu interesele unităţii, dar şi cu cele ale angajaţilor. Salariaţii pot completa o normă întreagă printr-o altă jumătate de normă, dar într-un alt loc de muncă. Adică dacă tu, angajat, lucrezi pe o secţie şi vrei să-ţi completezi veniturile, şi sunt posturi disponibile într-o altă secţie, dacă programele de lucru nu se suprapun, poţi solicita angajatorului să efectuezi o jumătate de normă pe unul dinte aceste posturi. Pe lângă zilele suplimentare la concedii de odihnă am negociat şi concedii pentru formare profesională, atât pentru programele pe care şi le găseşte angajatul, cât şi pentru programele oferite de angajator, dar şi pentru activităţi sindicale. In acest moment, angajatorul este obligat să îţi ofere anumite zile pentru participarea la cursuri sindicale.
Rep: Există vreo prevedere legală privind numărul minim de zile de concediu de formare?
Viorel Huşanu: Există o prevedere legată de numărul maxim. Conform CCM-ului semnat cu ASSMB, art. 66 angajatorul va permite reprezentanţilor sindicatelor afiliate organizaţiilor semnatare să urmeze cursuri de formare organizate de sindicate în perioada respectivă. Cursantul beneficiază de toate drepturile aferente locului de muncă pentru o perioadă de până la 15 zile lucrătoare pe an. Ca şi drepturi pentru membrii de sindicat – strict pentru membrii organizaţiilor din instituţiile acoperite de contractele colective de muncă, sunt alocate zile pentru participare la acţiuni sindicale; ele nu sunt plătite de angajator, însă acesta din urmă nu poate interzice participarea acestor membri de sindicat la acţiuni de protest. Dacă protestele sunt anunţate şi organizate anterior intreruperii lucrului este un demers foarte greu, mai ales că în Sănătate, conform legii trebuie să asigurăm o treime din activitate şi suntem conştienţi că sunt oameni care depind de prezenţa noastră la locul de muncă. Însă nu este imposibil şi ar trebui să beneficiem de acest drept, pentru că în ultima vreme văd că nu se mai obţine nimic semnificativ pe calea negocierii, fără o presiune a străzii. Sunt drepturi pe care oamenii trebuie să le cunoască şi sunt prevăzute în contractele colective de muncă şi în legislaţia aferentă, în speţă Legea dialogului social. De asemenea, organizaţiile sindicale pot negocia diverse facilităţi doar pentru membrii sindicatelor, cu orice fel de angajator sau organizaţie patronală. Într-adevăr, sunt foarte puţini angajatori şi organizaţii patronale care doresc sau care acceptă diferenţierea între membri şi nemembri, dar legea permite ca la nivelul unităţii să facă această diferenţiere.
Rep: Aceste diferenţieri pot fi de natură salarială?
Viorel Huşanu: Nu. Salarizarea în sistemul bugetar este stabilită prin lege şi nu se poate negocia decât în anumite limite de minim şi maxim, cum este cazul sporurilor. Mă refer la altfel de tipuri de activităţi care nu au legătură cu salarizarea, de exemplu asigurarea cazării dacă organizaţia patronală sau spitalul au locuri disponibile, Noi, U.S.S.B., ne-am implicat în informarea şi apoi în îndrumarea membrilor noştri către A.S.S.M.B., respectiv Primăria Municipiului Bucureşti pentru a obţine acele facilităţi privind cazarea. Primăria pune la dispoziţia salariaţilor din spitalele bucureştene spaţii de cazare precum garsoniere sau apartamente, spaţii de locuit pe o chirie foarte mică pentru toate categoriile profesionale – de la infirmiere, brancardieri, asistenţi, până la medici. De asemenea am reuşit ca la nivelul Bucureştiului, pentru salariaţii din spitalele subordonate Primăriei să menţinem acea hotărâre de ani de zile prin care personalul are gratuitate la transportul comun de suprafaţă. Din păcate, fiind o altă legislaţie care se bate cap în cap cu cea a sindicatelor, nu putem negocia şi pentru spitalele subordonate Ministerului Sănătăţii acelaşi tip de beneficii.
Alte drepturi de care beneficiază angajaţii, pe care le-am negociat în cele două CCM-uri sunt legate de echipamentele pe care trebuie să le primească gratuit cel puţin odată pe an. Astfel, salariatii au dreptul la echipament de protecţie – încălţăminte, uniforme, halate – plus materiale de protectie de zi cu zi: mănuşi şi sorţuri, cizme de cauciuc, ochelari de protecţie unde este cazul, ar trebui să aibă permanent materiale Igienico-sanitare la dispoziţie. Chiar dacă pare un lucru foarte banal în unele spitale, am avut sesizări că nu există săpun, hârtie igienică şi aşa mai departe. Angajatorul este obligat să pună toate aceste lucruri la dispoziţia personalului.
O menţiune specială aş vrea să fac în legătură cu compensarea în bani a concediului de odihnă. Dacă un salariat nu-şi poate efectua, din motive justificate, concediul de odihnă anual la care are dreptul în anul calendaristic respectiv, angajatorul este obligat să-i acorde concediul de odihnă neefectuat într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual. Dacă acest lucru nu se întâmplă în următoarele 18 luni, concediul nu se poate compensa în bani şi se pierde. De aceea este recomandat ca fiecare salariat să-şi programeze din timp concediul, ca să nu rişte sa-l piardă. Compensarea în bani este posibilă numai dacă încetează contractul de muncă.
Rep: În afara perioadelor de negociere a contractului colectiv de muncă, organizaţia sindicală are la dispoziţie şi alte pârghii prin care poate să influenţeze o decizie a managementului referitoare la angajaţi?
Viorel Huşanu: Da, unele sunt specificate în legislaţia muncii, altele au fost negociate în CCM. De exemplu, am reuşit menţinerea sindicatului ca observator în toate comisiile de angajări de la nivelul spitalului. Dacă sindicatul este reprezentativ sau afiliat la Federaţia Sanitas din România, am reuşit să îi menţinem prezenţa în toate forurile de conducere ale spitalelor – în Consiliul de administraţie, în Comitetul director, dar şi la alte structuri administrative unde pot fi discutate şi decise anumite probleme care pot fi de interes pentru membrii de sindicat – şi mă refer la ITM, Casa de pensii, Grupul de dialog social de la nivelul Prefecturii Bucureşti şi aşa mai departe. Toate toate aceste drepturi nu au venit de la sine, le-am obţinut prin negociere. Prezenţa noastră acolo in acele institutii ar trebui să ajute.
Foarte important este şi faptul că bugetul unităţii sanitare ar trebui discutat, conform legii, cu sindicatul reprezentativ din unitate înainte de adoptare, chiar dacă sindicatul nu are nicio contribuţie la construcţia lui; ulterior, sindicatul ar trebui să vegheze la modul în care este utilizat, astfel încât toate drepturile de natură salarială să fie acoperite de acel buget. Iată numai unul dintre motivele pentru care este foarte important ca sindicatul să fie reprezentativ, să reprezinte interesele a cel puţin 35% din numărul angajaţilor, tocmai pentru a avea acces la astfel de informaţii sau la activitatea unor comisii sau comitete.
De asemenea, un capitol important negociat în CCM este cel referitor la hărţuirea la locul de muncă, indiferent de forma pe care aceasta o îmbracă. De asemenea, există o altă anexă care se referă la procedura cercetării disciplinare prealabile, pentru că am constatat foarte multe cazuri în care salariaţii sunt acuzaţi de diverse lucruri şi imediat băgaţi într-o comisie de disciplină. Urmare deciziei acestei comisii se pot da şi sancţiuni. Ori, procedura pe care noi am negociat-o garantează o cercetare echitabilă la care poate participa şi liderul de sindicat dacă este solicitat de către membru sau un avocat, dacă acest lucru este dorit de către cel cercetat. Aceste lucruri ar trebui să asigure corectitudinea cercetării disciplinare şi trebuie menţionat că pe angajat, pe cel cercetat nu il costă absolut nimic dacă este membru Sanitas.