Salariatii din unitatile aflate în administrarea/subordinea ASSMB sunt protejati de Contractul Colectiv de Munca negociat si semnat de U.S.S.B.
În Monitorul Oficial al României nr. 5, Partea a V-a din 29 septembrie 2022 a fost publicat CCM la nivel de grup de unităţi aflate în administrarea / subordinea Administraţiei Spitalelor şi Serviciilor Medicale Bucureşti pentru anii 2022 – 2024, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub numărul 1228 din data de 5.08.2022.
Este un avantaj major pentru angajaţi, chiar şi numai pentru faptul că un astfel de contract este punct de plecare pentru CCM-urile care se negociază la nivelul fiecărei unităţi sanitare. Potrivit legislaţiei muncii, un contract colectiv „nu poate conţine clauze care să stabilească drepturi la un nivel inferior celor stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil, încheiat la nivel superior”. Aşadar, cât timp este în vigoare CCM nr. 128/2022, orice contract colectiv negociat în spitalele aflate în subordinea ASSMB va cuprinde obligatoriu drepturile prevăzute în cel de faţă; în plus, părţile vor putea discuta şi agrea orice alt drept suplimentar.
Mai mult, conform art. 19, clauzele contractului individual de muncă (CIM) pe care îl semnează orice angajat din spitalele ASSMB „nu pot conţine, sub sancţiunea nulităţii absolute, prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative sau prin prezentul contract colectiv de muncă”.
Contractul colectiv de muncă reglementează o serie de drepturi şi obligaţii ale salariaţilor şi ale angajatorilor cu privire la: încheierea, aplicarea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractelor individuale de muncă; asigurarea condiţiilor de muncă şi măsurile luate în spitale pentru sănătatea şi securitatea angajaţilor la locul de muncă; acordarea drepturilor salariale conform legislaţiei care reglementează salarizarea personalului plătit din fonduri publice; timpul de muncă şi timpul de odihnă; protecţia socială a salariaţilor care au calitatea de membru de sindicat; formarea profesională. Tot contractul colectiv de muncă stabileşte modul în care se organizează şi funcţionează Comisia paritară la nivel de grup de unităţi, precum şi modelul de contract individual de muncă aplicabil.
Care sunt noutăţile?
Posturi vacante. În cazul apariţiei unor posturi vacante, salariaţii AU DREPTUL să solicite conducerii unităţii redistribuirea lor pe aceste posturi, în concordanţă cu interesele unităţii, cu cele proprii şi în condiţiile legii (CCM, art. 19)
Salarizarea şi alte drepturi salariale. În cazul personalului plătit din fonduri publice, sistemul de salarizare se stabileşte prin lege, nefăcând obiectul negocierii contractului colectiv de muncă. Angajatorul nu poate negocia şi nu poate stabili prin contractul individual de muncă salarii de bază sub nivelul celor prevăzute de legea salarizării bugetare pentru fiecare post pe care sunt încadraţi salariaţii.
În ceea ce priveşte sporurile de care beneficiază personalul A.S.S.M.B. şi personalul salariat din unităţile sanitare aflate în administrarea A.S.S.M.B., şi acestea se acordă tot în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Trebuie doar să precizăm că personalul care, potrivit programului normal de lucru, îşi desfăşoară activitatea între orele 22.00 şi 6.00, pentru orele lucrate în acest interval beneficiază de un spor de noapte de 25% din salariul de bază; condiţia este ca timpul astfel lucrat să reprezinte cel puţin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
În unităţile unde activitatea se defăşoară fără întrerupere în trei ture, „personalul care lucrează lunar în toate cele trei ture, precum şi personalul care lucrează în două ture în sistem de 12 cu 24, poate primi în locul sporului pentru munca prestată în impul nopţii, un spor de 15% din salariul de bază pentru orele lucrate în cele trei, respeciv două ture, cu obligaţia de a efectua 3 ture de noapte”. (CCM, art. 93)
Gestiunea. Este deja cunoscut faptul că, potrivit legii, salariaţilor care au gestiune în primire li se reţine o garanţie în bani. Subliniem că aceşti salariaţi beneficiază de spor de salariu, conform legislaţiei în vigoare. (CCM, art.93)
Munca suplimentară. Când facem referire la „timpul de muncă”, avem în vedere orice perioadă în care salariatul prestează muncă, se află la dispoziţia angajatorului şi îşi îndeplineşte sarcinile şi atribuţiile conform prevederilor din contractul individual de muncă (şi din fişa postului), a celor din contractul colectiv de muncă aplicabil şi /sau ale legislaţiei în vigoare.
Munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal este considerată muncă suplimentară. (CCM, art. 109) Aceasta poate fi efectuată numai cu acordul salariatului, cu excepţia situaţiilor de forţă majoră sau pentru lucrări urgente destinate prevenirii producerii unor accidente sau pentru înlăturarea consecinţelor unui accident dacă acesta s-a produs.
Aşadar, în condiţii obişnuite nici angajatorul, nici o altă persoană nu poate obliga un angajat să presteze muncă suplimentară. În plus, trebuie să ştim că Pentru efectuarea orelor de muncă suplimentare, angajatorul trebuie să solicite în scris salariatului efectuarea acestora. Lipsa solicitării scrise îl scuteşte de răspundere pe angajat în cazul în care acesta nu s-a prezentat la muncă pentru efectuarea programului suplimentar.(CCM, art. 109, alin. 2, 3 şi 4)
Durata maximă de muncă suplimentară pe parcursul unei luni este de 32 de ore pe lună, respectiv 360 de ore pe an. (CCM, art. 109, alin 6) S-au stabilit aceste limite, tocmai pentru a se păstra un echilibru minim între timpul de muncă şi cel de odihnă, atât de necesar unui angajat pentru a-şi recupera forţa de muncă. Trebuie subliniat şi faptul că munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile după efectuarea acesteia. (CCM, art. 110)
Concediul de odihnă. Concediul de odihnă anual plătit este un drept garantat al salariatului; este un aspect important al legislaţiei muncii şi are rolul de a asigura angajatului timpul necesar pentru a se recupera fizic şi mental de eforturile depuse în cadrul activităţii lor profesionale. Durata efectivă a concediului de odihnă anual se stabileşte pentru fiecare salariat în funcţie de vechimea în muncă, conform actualului contract colectiv de muncă, durata minimă fiind de 21 zile lucrătoare. Concediul poate fi fragmentat în mai multe tranşe, însă este obligatoriu ca una dintre tranşe să fie de minimum 10 zile lucrătoare. Programarea concediului anual de odihnă se face, de regulă, în luna decembrie pentru anul calendaristic următor. (CCM, art. 122)
Zile libere plătite. Uniunea SANITAS Bucureşti a negociat în contractul colectiv de muncă aplicabil unităţilor aflate în subordinea/ coordonarea A.S.S.M.B. zile libere suplimentare faţă de cele prevăzute în Codul muncii şi în alte acte normative. Astfel, angajaţii din aceste unităţi sanitare beneficiază de următoarele zile libere plătite: