Știri Sanitas

23 septembrie 2021 –  a XXV a Conferința a Uniunii Sindicale Sanitas București

În ultima decadă a lunii septembrie va avea loc Conferința USSB la care vor participa delegați din toate organizațiile Sanitas din Capitală. In cadrul acestui eveniment vor fi aleși membrii Consiliului Executiv pentru un mandat de 2 ani. Așteptăm alături de noi, în echipa de conducere, pe toți acei membri ai Consiliului Municipal care doresc să se implice activ, care cred cu tărie în scopul și menirea sindicatului Sanitas, care sunt dispuși să lucreze în folosul membrilor noștri de sindicat. Implicarea totală și devotamentul unor astfel de oameni va face ca organizația noastră sa fie la fel de puternică ca întotdeaua, ideile noi vor duce la o schimbare pozitivă de optică, la găsirea celor mai bune metode de luptă sindicală și la o îmbunătățire continuă a activității noastre. Apărarea drepturilor membrilor noștri de sindicat este și va fi mereu o prioritate și, în același timp, o reușită pentru noi toți. Dacă ești membru al Consiliului Municipal, ai energie, timp, disponibilitate și dorință  de a lupta pentru colegii tăi. Te așteptăm în echipa noastră, doar împreună suntem mai puternici!
(Magdalena Nicolae, coordonator CEx al USSB)

_______________

6 septembrie – Congresul al IX-lea al Federației Sanitas din România

Pe data de 6 septembrie 2021, delegația Uniunii Sindicale Sanitas București va participa la Congresul al IX-lea al Federației Sanitas. Le dorim mult succes tuturor colegilor care-și depun candidatura pentru a face parte din echipa de conducere a federației pentru un nou mandat!

_______________

Am semnat Actul Adițional la Contractul Colectiv de Muncă încheiat cu ASSMB

În ziua de 30 iunie 2021, reprezentanții ASSMB și ai USSB au negociat și semnat  un act adițional la Contractul Colectiv de Muncă (CCM) la nivel de grup de unități aflate în administrația / subordinea Administrației Spitalelor și Serviciilor Medicale București nr. 789/18 august 2020.

Subiectul negocierii a fost extinderea categoriilor de angajați care beneficiază fie de reducerea duratei normale a timpului zilnic de lucru, fie de zile suplimentare de concediu de odihnă.

Conform Actului adițional, pe lângă categoriile de angajați deja menționațe în CCM, Anexa 4, vor beneficia de reducerea timpului normal de lucru și ”personalul sanitar cu pregătire superioară, asistenții medicali, indiferent de nivelul studiilor precum și personalul sanitar mediu, care desfășoară activitate de dizolvare și preparare a soluțiilor citostatice: 6 ore/zi” (se completează astfel Anexa 4 la CCM, paragraful A, cu pct. 7)

Anexa 5 a CCM, care reglementează numărul de zile de concediu de odihnă suplimentar pe locuri de muncă și în funcție de condițiile de desfășurare a activității este completată cu următoarele prevederi:

Personalul care lucrează în secții și comartimente de neonatologie, neurologie, neurochirurgie, laboratoare de radioterapie, endoscopie” va beneficia de 6 zile de concediu de odihnă suplimentar. (Anexa 5 la CCM, capitolul 4, se completează cu pct. 7)

Același drept l-a dobândit prin Actul adițional și ”personalul care lucrează în punctele de transfuzii din spital, centrele de transfuzie sanguină, laboratoarele de cardiologie, radiologie, endoscopie intervențională, unități de accidente vasculare cerebrale acute (UAVCA) / unitate de urgențe neurovasculare, genetică medicală, unități de supraveghere și tratament avansat al pacienților cardiaci critici (USTACC).” (Anexa 5 la CCM, capitolul 4, se completează cu pct. 8)

În același timp, ”personalul medico-sanitar și auxiliar din unități, secții și compartimente de psihiatrie, neuropsihiatrie, neuropsihiatrie pediatrică și de recuperare neuromotorie și neuropsihomotorie, neuromusculară și neurologică” va beneficia de 8 zile de concediu de odihnă suplimentar, în baza noului Act adițional negociat. (Anexa 5, capitolul 5, se completează cu pct. 6)
(Eugenia Vochin, secretar general USSB)

_______________

Sanitas nu este și nu va fi niciodată de acord cu testarea periodică a angajaților, plătită din banii acestora

Încă de acum două luni, când ministrul Sănătății a lansat ideea testării periodice a personalului sanitar nevaccinat, pe banii angajaților, noi, Sanitas, am început să reacționăm atât în spațiul public, cât și în relația cu autoritățile, atât la nivel de federație, cât și la nivelul fiecărei organizații județene în parte.

Putem înțelege rostul testării, dar dacă tot este considerată o măsură suplimentară de protecție a pacienților, cheltuielile nu trebuie suportate instituțional, nu personal. Dar nu acceptăm ca discuția în spațiul public să fie mutată de autorități – cu bună știință – de la eficiența scăzută a campaniei de convingere a populației cu privire la vaccinare la așa- zisa reticență a personalului medical de a se testa periodic.

Este anormală decizia testării pe banii angajatului, atât timp cât categoriile profesionale cu cea mai mare rată de vaccinare din țară sunt cele din Sănătate.

Este, în același timp, demotivantă, în condițiile în care tu, stat, pui un bir suplimentar exact pe spatele oamenilor pe care te bazezi să depună toate eforturile profesionale pentru a face față valului patru al pandemiei.

Și nu în ultimul rând, este ilegală atât timp cât legislația muncii spune că ”Angajatorii sunt obligaţi să asigure fondurile şi condiţiile efectuării tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sănătăţii lucrătorilor, aceştia nefiind implicaţi în niciun fel în costurile aferente supravegherii medicale profilactice specifice riscurilor profesionale.” (H.G. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, art. 7)

În consecință, CNSLR- Frăția – filiala București și USSB au început o serie de demersuri la diferite autorități, explicând de fiecare dată anormalitatea unei asemenea decizii și posibilele efecte pe care le-ar putea declanșa.

Prefectura Municipiului București este una dintre puținele instituții care nu numai că a ascultat argumentele Sanitas, dar a încercat să găsească și soluții care să vină în întâmpinarea nevoii de siguranță a pacientului și să nu implice costuri suportate de salariat.

Astfel, în Comisia de dialog social întrunită la începutul lunii august a adus în discuție o serie de posibile acțiuni de combatere a pandemiei de Covid-19. O soluție agreată a fost aceea de a iniția proiecte-pilot în școli și spitale, în care să se facă o serie de teste de anticorpi, fără ca acestea să implice costuri suplimentare sau alte obligativități pentru angajați.
(Viorel Hușanu)

_______________

La Institutul Național de Boli Infecțioase ”Prof.dr. Matei Balș”,

Programe de pregătire pentru asistenții medicali, din fonduri europene

Într-o perioadă fără precedent, în care tot personalul Institutului Național de Boli Infectioase ”Prof.dr. Matei Balș” s-a aflat în prima linie a războiului împotriva SARS-CoV-2, s-au depus eforturi deosebite  pentru a derula cu succes proiectul ”Competență și calitate în serviciile medicale prioritare prin formarea specifică a personalului medical în domeniul bolilor infecțioase”, cod SMIS 108129, co-finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

Proiectul  s-a derulat timp de 42 de luni (11 decembrie 2017 – 10 iunie 2021), în parteneriat cu Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali Filiala București având o valoare totală de 12.385.993,88 lei, din care 10.458.155,88 lei contribuția Uniunii Europene și 1.785.849,64 lei contribuție din bugetul național.

Obiectivul general a vizat întărirea capacității sistemului național de supraveghere și control al bolilor transmisibile prioritare, prin promovarea unor programe educaționale corelate cu standardele internaționale de calitate și nevoile specifice în domeniu și instruirea specialiștilor implicați în furnizarea de servicii de sănătate prioritare. Pentru atingerea lui, s-a asigurat o gamă diversificată de activități educaționale, dezvoltate în funcție de prioritățile strategice la nivel sectorial dar și de profilul și nevoile specifice ale grupului țintă vizat. În esență, activitățile implementate au urmărit instruirea a 940 de specialiști implicați in furnizarea de servicii de sănătate prioritare prin derularea unor programe educaționale corelate cu standardele internaționale de calitate și, în același timp, cu nevoile specifice în domeniu. Mai mult, ținand cont de faptul că standardizarea și recunoașterea competențelor personalului medical sunt chestiuni esențiale pentru acest domeniu, proiectul a vizat și un astfel de rezultat.

Din punctul de vedere al Sanitas, proiectul a fost apreciat încă de la demarare, membrii de sindicat fiind încurajați să participe la programele de formare, ținând cont de faptul că esențială este ECHIPA MEDICALĂ, fie că este vorba de cetățeni, pacienți sau profesioniști în sănătate, concept care aproape că a lipsit în ultimii 30 de ani din proiectele publice, din strategiile sanitare. Din păcate, prin măsurile luate în trecut, decidenții politici s-au concentrat mai degrabă pe segregarea categoriilor medicale, inducând diferențieri artificiale între medici și asistenți medicali, între asistenți și personalul sanitar auxiliar, între personalul TESA și cel de specialitate, între management și nivelul de execuție.

În ciuda tuturor provocărilor care au făcut ca activitățile aferente Institutului să nu poată fi inițiate în conformitate cu graficul de implementare și cu previziunile din cererea de finanțare, beneficiarul a trecut printr-o serie de proceduri și a demarat activitățile de care era responsabil în cadrul proiectului cu o întârziere de câteva luni față de planificarea inițială. Practic, institutul s-a regăsit în situația de a implementa activitățile previzionate inițial într-un interval de 36 de luni, într-o perioadă de timp mult mai scurtă, țintind aceiași indicatori asumați inițial, și respectiv obținerea și chiar maximizarea acelorași rezultate anticipate.

O altă provocare a fost schimbarea partenerului în timpul perioadei de implementare. Noul partener identificat, respectiv Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali Filiala București a dat dovadă de un înalt nivel de profesionalism, implicare și seriozitate în toate activitățile de care a fost responsabil, în ciuda faptului că nu avea experiență în implementarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă.

După toate eforturile depuse de o întreagă echipă multidisciplinară, începutul anului 2020 a adus – prin prisma contextului epidemiologic creat de SARS-CoV-2 – o serie de noi provocări care au pus o presiune considerabilă pe întreaga echipă și pe tot setul de activități previzionate. În consecință, a fost nevoie de organizarea foarte riguroasă a tuturor activităților dar și de identificarea unor soluții care să contribuie la atingerea obiectivelor proiectului. În acest sens, pentru echilibrarea activităților, dar mai ales pentru atingerea indicatorilor asumați în cadrul cererii de finanțare, institutul a întreprins o serie de măsuri care să diminueze și eventual să elimine din riscurile inerente intârzierilor înregistrate (elaborare proceduri operaționale, planificări activități, previzionare riscuri, organizarea în mediul online a activităților care permiteau acest lucru etc.).

În același timp, criza sanitară declanșată de SARS-CoV-2 a scos la suprafață o capacitate extraordinară de adaptare a intregii echipe implicate, care lasă în urmă o serie de rezultate impresionante cu un grad de sustenabilitate deloc de neglijat, după cum urmează:

  • au fost organizate 3 programe dedicate asistenților medicali și 5 programe dedicate medicilor, pentru un total de 966 de profesioniști din sectorul medical în cadrul a 79 de serii (cu depășirea indicatorului de 900 de persoane, asumat inițial);
  •    au fost dezvoltate 32 tutoriale video (materiale de instruire) complementare programelor de educație medicală continuă care transpun informațiile relevante și tematicile din cadrul cursurilor (și nu numai) si care au fost diseminate la nivelul grupului țintă dar și în rândul altor specialiști din domeniu;
  • a fost organizat un program de simulări clinice cu o valoare adaugată inestimabilă și cu efecte vizibile asupra calității actului medical, în contextul epidemiologic declanșat de SARS-CoV-2, pentru un număr de 29 de persoane;
  • au fost dezvoltate 13 tutoriale video, elaborate de o întreagă echipă de profesioniști și care prezintă intr-o manieră clară o serie de informații extrem de utile atât grupului țintă direct implicat în activitățile proiectului, cât și oricărui alt specialist din domeniul medical (de la medici rezidenți până la medici specialiști, asistenți medicali și alt personal relevant). Tutorialele transpun tematicile și conceptele adresate în cadrul stagiilor clinice în laborator într-un format ușor accesibil tuturor potențialilor beneficiari. Aceste instrumente educaționale au venit în completarea simulărilor clinice în laborator și facilitează accesul specialiștilor din domeniu la informare și educare precum și diseminarea conceptelor și a soluțiilor tehnice promovate în cadrul acestor programe, la o scară mai largă;
  • au fost organizate 21 de școli de vară/iarnă pentru 564 de profesioniști din domeniul medical (complementare cursurilor de educație medicală continuă);
  • au fost elaborate și aprobate 2 standarde ocupaționale – un rezultat unic, cu o valoare extraordinară la nivel național; datorită acestui proiect, nomenclatorul de meserii a fost îmbogățit cu 2 noi standarde, respectiv Agent rețea boli transmisibile și Administrator programe naționale boli transmisibile care definesc pentru prima dată reperele de ordin calitativ general acceptate pentru 2 meserii utile pentru piața muncii din România și pentru sectorul medical;
  • a fost facilitată participarea la manifestări științifice naționale și internaționale – evenimente de excepție, recunoscute la nivel internațional, în cadrul cărora au fost prezentate cele mai noi inovații în domeniu și cu privire la îngrijirea pacienților, în cadrul cărora au fost organizate prelegeri de înaltă calitate, simpozioane, întâlniri de lucru cu experți în domeniu, noi abordări științifice, etc.;
  • au fost desfășurate o serie de workshop-uri transnaționale moderate cu ajutorul a 4 lectori recunoscuți la nivel internațional din țări precum Franța, Olanda etc. Aceste evenimente au trezit interesul participanților, materialele realizate în conformitate cu ultimele linii directoare din domeniu fiind prezentate într-o manieră interactivă și inovatoare;
  • a fost elaborat 1 ghid de bune practici – Protocol de monitorizare integrată a pacientului cu infecție cu virus hepatitic C – echivalent cu un adevarat tratat de medicină, la care o întreagă echipă de specialiști a lucrat intens și care este primul material de acest gen elaborat în România;
  • au fost organizate 26 de conferințe naționale privind prevenția, profilaxia, diagnosticul, managementul și alte provocări în tratamentul bolilor infecțioase prioritare.

Pe scurt, proiectul coordonat de Institutul Național de Boli Infectioase ”Prof.dr. Matei Balș” a implicat formarea de echipe: medici microbiologi, infecționiști, asistente și infirmiere, iar acest parteneriat interdisciplinar realizat pe orizontală și pe verticală este esențial pentru abordarea în viitor a unor probleme medicale extrem de importante pentru comunitate. Prin intermediul tuturor activităților implementate, Institutul Matei Balș a reușit să formeze adevărate nuclee de învățare în rândul specialiștilor medicali care vor transfera la rândul lor cunoștințele acumulate, atât prin punerea în practică a noțiunilor asimilate în activitatea profesională desfășurată zilnic, dar și prin capacitatea de diseminare a informațiilor în mediul profesional și în cel personal, ducând astfel la un efect de “bulgăre de zăpadă” și respectiv la influențe vizibile pe termen lung, dar și să reconfirme rolul de instituție cheie cu rol de vârf de lance în domeniul bolilor infecțioase, atât în România cât și pe plan internațional.

Ținând cont de impactul deosebit pe care acest proiect l-a avut la nivelul Institutului dar mai ales la nivelul întregului sector medical, Institutul Național de Boli Infecțioase ”Prof.dr. Matei Balș” își propune ca în noua programare să depună toate diligențele pentru accesarea unor noi finanțări nerambursabile cu ajutorul cărora sa poată continua acțiunile deja începute și să demareze noi proiecte care să abordeze provocările identificate la nivel de sistem și să răspundă nevoilor specialiștilor medicali și implicit ale pacienților.
(Luminița Gabriela Ene, manager proiect)