USSB cheamă spitalele în judecată, pentru drepturile personalului TESA
Uniunea Sindicală Sanitas București a decis să deschidă acțiune în instanță contra conducerii unor spitale, în numele membrilor Sanitas din acele instituții, care fac parte din categoria angajaților TESA.
USSB solicită spitalelor să stabilescă salariile de bază pentru colegii angajați pe funcții tehnice, economice și social – administrative (TESA) în conformitate cu prevederile din Anexa VII a Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, începând cu data intrării în vigoare a legii. Există o serie de argumente juridice în baza cărora considerăm că, în mod eronat, personalului TESA i s-au aplicat prevederile din Anexa VIII a legii.
Conform cererii de chemare în judecată, odată cu apariția Legii 153/2017, angajatorii au emis decizii / au încheiat acte adiționale la contractele de muncă prin care s-au stabilit atât reîncadrarea pe funcții în baza noii legi, cât și nivelul salariilor de încadrare și majorările salariale aferente. Aceste modificări au fost făcute prin raportare la prevederile existente în Anexa VIII. Ori, această încadrare o considerăm greșită, întrucât se referă la familia ocupațională de funcții bugetare ”administrație”. Personalului TESA care funcționează în cadrul unui spital ar fi trebuit să i se stabilească salariul în conformitate cu Anexa nr. VII din lege, care se referă la personalul din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale.
Legea sănătății încadrează spitalele exact în categoria instituțiilor publice subordonate / coordonate fie de Ministerul Sănătății, fie de Primaria Municipiului Bucuresti prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti ASSMB. Mai mult, spitalul este instituție publică finanțată integral din venituri proprii și funcționează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii provin din sumele încasate pentru serviciile medicale, alte prestații efectuate pe bază de contract, precum și alte surse, conform legii.
Un alt argument este și faptul că, deși noi denumim generic ”personal TESA”, această categorie nu există în Legea 153, salarizarea fiind dispusă pe familii ocupaționale, categorii de instituții, funcții și categorii de funcții (așadar nu pe compartimente). Prin urmare, și personalului fără specialitate medicală care funcționează și își indeplineste atribuțiile în realizarea activității spitalului, (și care aparține astfel familiei ocupaționale ”sănătate”) îi sunt aplicabile prevederile Anexei nr. VII din Legea nr. 153/2017. Este evident, argumentăm noi, că nu putem încadra personalul TESA din spitale în categoriile de personal vizate de anexa VIII la Legea nr 153/2017 pentru că aceasta se referă la funcționarii publici și la personalul din administrația centrală și locală!
Dacă instanța dă dreptate USSB, spitalele vor fi obligate să recalculeze salariile membrilor Sanitas și să plătească diferențele salariale dintre drepturile acordate și cele care s-ar fi cuvenit conform încadrării salariale corecte, pentru perioada începând cu 1 ianuarie 2019 până în prezent. Mai mult, USSB solicită ca aceste sume să fie actualizate cu indicele de inflație la data plății efective și să fie calculate inclusiv dobânzile legale penalizatoare aferente acestor diferențe.
Membrii de sindicat sunt reprezentați în această acțiune juridică de USSB și nu se pune problema să suporte niciun fel de cheltuială generată de desfășurarea proceselor în instanță.