Cristian Popescu, preşedinte al Sindicatului SANITAS din Spitalul Clinic de Urgenţă „Sf. Pantelimon”:
”Aud din ce in ce mai rar in spital intrebarea „ce face sindicatul pentru mine?”, semn ca SANITAS isi indeplineste bine rolul de promotor si aparator al drepturilor salariatilor!”
Reporter: Aţi construit la Spitalul „Sf. Pantelimon” o organizaţie Sanitas puternică, în continuă creştere, în ultimul an chiar aţi reuşit să triplaţi numărul membrilor. În condiţiile în care legislaţia nu favorizează aderarea la sindicat, în sensul că orice drept obţinut în urma negocierilor dintre sindicat şi angajator devine un drept al tuturor angajaţilor, ce îi determină pe colegii din spital să-şi dorească să devină membri Sanitas?
Cristian Popescu: În primul rând, construcţia organizaţiei este o muncă permanentă de echipă. Sunt alături de mine în acest demers doamna Anca Logofătu, domnul Toni Popescu, doamna Lucica Tilean şi doamna Dana Rădulescu, iar lângă noi sunt mult mai mulţi colegi care au înţeles mai bine rolul sindicatului şi care ne sprijină. Au înţeles că rostul unei organizaţii sindicale este în primul rând acela de a apăra şi proteja drepturile membrilor; după aceea putem discuta şi despre foloase, şi despre ajutoare, şi despre „cozonacul de Crăciun” şi aşa mai departe. Aşadar unii au înţeles mai repede si de aceea ne sprijină, alţii să conving pe parcurs şi astfel, uşor-uşor, numărul membrilor de sindicat a crescut la noi în spital. În al doilea rând contează foarte mult atitudinea noastră, a conducerii sindicatului; niciodată nu i-am minţit, nu I-am păcălit. Poate am fost mai abrupt câteodată, poate le-am vorbit mai direct, poate au văzut şi rezultate obţinute de sindicat în cazul proceselor câştigate în favoarea membrilor TESA, şi au văzut că ceea ce face Sanitas este o treabă serioas. Probabil că s-au gândit ca le-ar prinde bine să aibă în spate o organizaţie care le poate asigura un ajutor, le poate da siguranţă în cazul unui posibil conflict în relaţiile de muncă. Cert este că da, numărul membrilor Sanitas s-a triplat în acest an, iar colegii continuă să vină spre noi.
Rep: Câţi membri de sindicat aveţi acum?
Cristian Popescu: Conform bazei noastre de date, 540 de membri şi mai avem înregistrate cereri de înscriere. Asta mă bucură, înseamnă că apreciază munca făcută de noi, şi ne recunosc eforturile de a ne ajuta membrii în orice situaţie, evident în limitele legii. Probabil că se discută între colegi, pe secţii, cei pe care i-am sprijinit povestesc despre experienţa lor cu sindicatul şi se atrag unii pe ceilalţi. Nu ne facem o promovare în mod special; doarcă facem lucruri bune pentru membri şi îi invităm, îi rugăm pe toţi să ne ajute, să pună umărul la creşterea organizaţiei. Mă bucur că lumea din ce în ce mai mult înţelege că sindicatul nu este o asociaţie de dat cadouri, ci o organizaţie care susţine, apără şi promovează drepturi. Adevarat, dacă suntem mai mulţi, suntem mai puternici. Dacă suntem mai puternici, problemele se pot rezolva altfel în relaţia cu managementul spitalului decât dacă te duci de unul singur. Este adevărat că nu sunt probleme grave, de tipul încălcării legii, a regulamentelor interne sau a celor care ar trebui să ajungă la Comisia de disciplină a spitalului, oamenii în spital sunt în general corecţi, sunt maturi şi îşi văd de munca lor.
Rep: Aţi menţionat un proces pe care l-aţi câştigat, în favoarea personalului TESA. Cine l-a iniţiat şi care au fost efectele?
Cristan Popescu: Sunt de fapt două procese, ambele iniţiate de organizaţia noastră cu sprijinul U.S.S.B. Primul s-a terminat deja de anul trecut, instanţa ne-a dat câştig de cauză, drept urmare 21 de colegi de la TESA au beneficiat de salarii recalculate şi au recuperat sume consistente. A urmat un al doilea proces în mai 2023, de data aceasta în numele a peste 70 de colegi tot din personalul TESA. S-a terminat recent, în luna noiembrie, mult mai repede pentru că precedentul era deja creat, iar cei reprezentaţi urmează să-şi primească diferenţa de salarii rezultată în urma recalculării. Important este că instanţa a recunoscut nedreptatea făcută colegilor noştri de la TESA. Sigur, sindicatul poate să reprezinte în instanţă numai membrii săi, astfel că cine nu are calitatea de membru de sindicat nu va beneficia de aceste recalculări. Trebuie spus şi că niciun membru de sindicat parte în acest proces nu a avut nimic de cheltuit, tot procesul a fost suportat de Sanitas şi mulţumesc Uniunii Sanitas Bucureşti şi firmei de avocatură pentru că ne-au asigurat toate cele necesare să ducem la bun sfârşit acest demers în justiţie. Dacă ar fi după mine, aş prefera să nu mai ajungem la proces, legea să fie aplicată corect şi să fie respectată, din păcate realitatea este cu totul diferită…
Rep: Procesul a fost un moment foarte important de reprezentare a intereselor angajaţilor în relaţiile de muncă, însă nu se întâmplă frecvent acest lucru. Ce alte beneficii mai pot avea membrii Sanitas din Spitalul „Sf. Pantelimon”?
Cristian Popescu: Am gândit un sistem de reduceri la diverse categorii de bunuri şi servicii, destinate exclusiv membrilor noştri. Ele nu sunt cuprinse în contractul colectiv de muncă, astfel că nu se aplică ne-membrilor. Unele reduceri au fost obţinute în urma negocierilor U.S.S.B. altele sunt valabile pentru toţi membrii Sanitas din ţară, există acea aplicaţie pentru membri iniţiată de federaţie, însă noi, echipa de conducere Sanitas din spital am venit şi le-am completat cu altele, obţinute prin efort propriu. Spre exemplu, membrii Sanitas beneficiază de reduceri chiar substanţiale la Selgros pentru mâncare, la achiziţia de uniforme de spital de la TAG, la sejururile pe care aleg să le petreacă vara la un hotel din staţiunea Venus sau la servicii oftalmologice; avem un contract de reduceri la restaurantul Camizo din sectorul 3, nu numai pentru mese şi evenimente festive, ci şi pentru comenzi curente de mâncare. Şi nu sunt singurele, iar noi facem tot posibilul să extindem acest sistem cu noi facilităţi. Dincolo de faptul că reducerile se simt în buzunar, ele reprezintă beneficii care vin „la pachet” cu statutul de membru Sanitas. Facem astfel o diferenţiere care completează răspunsul la întrebarea „ce face sindicatul pentru mine şi de ce ar trebui să plătesc cotizaţie?” Şi îmi place să recunosc că această întrebare o aud în spitalul nostru din ce în ce mai rar, semn că Sanitas îşi face treaba bine!