Cristian Popescu, preşedinte al Sindicatului SANITAS din Spitalul Clinic de Urgenţă „Sf. Pantelimon”:

Aud din ce in ce mai rar in spital intrebarea ce face sindicatul pentru mine?, semn ca SANITAS isi indeplineste bine rolul de promotor si aparator al drepturilor salariatilor!

Reporter: Aţi construit la Spitalul „Sf. Pantelimon” o organizaţie Sanitas puternică, în continuă creştere, în ultimul an chiar aţi reuşit să triplaţi numărul membrilor. În condiţiile în care legisla­ţia nu favorizează aderarea la sindicat, în sensul că orice drept obţinut în urma negocierilor dintre sindicat şi angajator devine un drept al tuturor angajaţilor, ce îi determină pe colegii din spital să-şi do­rească să devină membri Sanitas?

Cristian Popescu: În pri­mul rând, construcţia organiza­ţiei este o muncă permanentă de echipă. Sunt alături de mine în acest demers doamna Anca Logofătu, domnul Toni Popescu, doamna Lucica Tilean şi doam­na Dana Rădulescu, iar lângă noi sunt mult mai mulţi colegi care au înţeles mai bine rolul sindi­catului şi care ne sprijină. Au înţeles că rostul unei organiza­ţii sindicale este în primul rând acela de a apăra şi proteja drep­turile membrilor; după aceea pu­tem discuta şi despre foloase, şi despre ajutoare, şi despre „cozo­nacul de Crăciun” şi aşa mai de­parte. Aşadar unii au înţeles mai repede si de aceea ne sprijină, alţii să conving pe parcurs şi ast­fel, uşor-uşor, numărul membri­lor de sindicat a crescut la noi în spital. În al doilea rând contează foarte mult atitudinea noastră, a conducerii sindicatului; nicioda­tă nu i-am minţit, nu I-am păcă­lit. Poate am fost mai abrupt câ­teodată, poate le-am vorbit mai direct, poate au văzut şi rezulta­te obţinute de sindicat în cazul proceselor câştigate în favoarea membrilor TESA, şi au văzut că ceea ce face Sanitas este o treabă serioas. Probabil că s-au gândit ca le-ar prinde bine să aibă în spate o organizaţie care le poate asigura un ajutor, le poate da siguranţă în cazul unui posibil conflict în relaţiile de muncă. Cert este că da, numărul membrilor Sanitas s-a triplat în acest an, iar colegii continuă să vină spre noi.

Rep: Câţi membri de sindicat aveţi acum?

Cristian Popescu: Conform bazei noastre de date, 540 de membri şi mai avem înregistrate cereri de înscriere. Asta mă bu­cură, înseamnă că apreciază munca făcută de noi, şi ne recunosc efor­turile de a ne ajuta membrii în ori­ce situaţie, evident în limitele legii. Probabil că se discută între colegi, pe secţii, cei pe care i-am sprijinit povestesc despre experienţa lor cu sindicatul şi se atrag unii pe ceilalţi. Nu ne facem o promovare în mod special; doarcă facem lucruri bune pentru membri şi îi invităm, îi ru­găm pe toţi să ne ajute, să pună umărul la creşterea organizaţiei. Mă bucur că lumea din ce în ce mai mult înţelege că sindicatul nu este o asociaţie de dat cadouri, ci o organizaţie care susţine, apără şi promovează drepturi. Adevarat, dacă suntem mai mulţi, suntem mai puternici. Dacă suntem mai puternici, problemele se pot rezol­va altfel în relaţia cu managemen­tul spitalului decât dacă te duci de unul singur. Este adevărat că nu sunt probleme grave, de tipul în­călcării legii, a regulamentelor in­terne sau a celor care ar trebui să ajungă la Comisia de disciplină a spitalului, oamenii în spital sunt în general corecţi, sunt maturi şi îşi văd de munca lor.

Rep: Aţi menţionat un proces pe care l-aţi câştigat, în favoarea personalu­lui TESA. Cine l-a iniţiat şi care au fost efectele?

Cristan Popescu: Sunt de fapt două procese, ambele iniţiate de organizaţia noastră cu sprijinul U.S.S.B. Primul s-a terminat deja de anul trecut, instanţa ne-a dat câştig de cauză, drept urmare 21 de colegi de la TESA au beneficiat de salarii recalculate şi au recuperat sume consistente. A urmat un al doilea proces în mai 2023, de data aceasta în numele a peste 70 de co­legi tot din personalul TESA. S-a terminat recent, în luna noiembrie, mult mai repede pentru că prece­dentul era deja creat, iar cei repre­zentaţi urmează să-şi primească di­ferenţa de salarii rezultată în urma recalculării. Important este că in­stanţa a recunoscut nedreptatea fă­cută colegilor noştri de la TESA. Sigur, sindicatul poate să reprezin­te în instanţă numai membrii săi, astfel că cine nu are calitatea de membru de sindicat nu va bene­ficia de aceste recalculări. Trebuie spus şi că niciun membru de sindi­cat parte în acest proces nu a avut nimic de cheltuit, tot procesul a fost suportat de Sanitas şi mulţu­mesc Uniunii Sanitas Bucureşti şi firmei de avocatură pentru că ne-au asigurat toate cele necesare să ducem la bun sfârşit acest demers în justiţie. Dacă ar fi după mine, aş prefera să nu mai ajungem la pro­ces, legea să fie aplicată corect şi să fie respectată, din păcate realitatea este cu totul diferită…

Rep: Procesul a fost un moment foar­te important de reprezentare a intereselor angajaţilor în relaţiile de muncă, însă nu se întâmplă frecvent acest lucru. Ce alte be­neficii mai pot avea membrii Sanitas din Spitalul „Sf. Pantelimon”?

Cristian Popescu: Am gândit un sistem de reduceri la diverse ca­tegorii de bunuri şi servicii, des­tinate exclusiv membrilor noştri. Ele nu sunt cuprinse în contractul colectiv de muncă, astfel că nu se aplică ne-membrilor. Unele redu­ceri au fost obţinute în urma nego­cierilor U.S.S.B. altele sunt valabi­le pentru toţi membrii Sanitas din ţară, există acea aplicaţie pentru membri iniţiată de federaţie, însă noi, echipa de conducere Sanitas din spital am venit şi le-am com­pletat cu altele, obţinute prin efort propriu. Spre exemplu, membrii Sanitas beneficiază de reduceri chiar substanţiale la Selgros pen­tru mâncare, la achiziţia de unifor­me de spital de la TAG, la sejuru­rile pe care aleg să le petreacă vara la un hotel din staţiunea Venus sau la servicii oftalmologice; avem un contract de reduceri la restaurantul Camizo din sectorul 3, nu numai pentru mese şi evenimente festi­ve, ci şi pentru comenzi curente de mâncare. Şi nu sunt singurele, iar noi facem tot posibilul să extin­dem acest sistem cu noi facilităţi. Dincolo de faptul că reducerile se simt în buzunar, ele reprezintă be­neficii care vin „la pachet” cu sta­tutul de membru Sanitas. Facem astfel o diferenţiere care comple­tează răspunsul la întrebarea „ce face sindicatul pentru mine şi de ce ar trebui să plătesc cotizaţie?” Şi îmi place să recunosc că această în­trebare o aud în spitalul nostru din ce în ce mai rar, semn că Sanitas îşi face treaba bine!